BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Lietuviškos “e” komercijos aušra?

Optimum 7 nuotr.

Optimum 7 nuotr.

Pastaruoju metu ne vienas mūsų turbūt pastebėjo, vis didėjantį elektronines parduotuves reklamuojančių skydelių skaičių. Nereikia daug proto, kad suprastum, jog tai reiškia vieną – smarkiai augantį tokio tipo parduotuvių skaičių. pigu.lt, gera-kaina.lt, varle.lt, 1a.lt, mediashop.lt, computershop.lt, fortakas.lt, imk.lt, varle.lt ir krūva kitų, didesnio ar mažesnio svorio šios rinkos kūdikių ir „vilkų“. Šalies ekonomikai kritus grimztant dugnan, žmonės, turintys pinigų atsisuko į elektroninę erdvę, bet ar ji bus tuo šiaudu, gelbėjančiu jų pinigus?

Kodėl atrodo, kad Lietuviškoje “e” komercijoje prasidėjo aušra?

Prielaidų tokiai situacijai ieškoti ilgai nereikia. Greičiausiai, įtakoti ekonominio smukimo, verslininkai perskaitė ar prisiminė patarimus „būti kitokiais“, „ieškoti naujų erdvių“ ir pan. Anksčiau jie tam laiko neturėjo, o kuomet nereikia nuolat atsakinėti į susidomėjusių butais pirkėjų skambučius, kai parduotuvės tuščios, o pajamos akivaizdžiai smunka, tuomet yra laiko pagalvoti ir „atrasti“ naujas erdves, ypač tuo atveju, kai visokie, neva solidus interneto leidiniai tiesiog prikrauti „specialistų“ straipsnių apie „e“ naudą ir galimybes… Bet ir juos turime suprasti, juk jų įmonės ir padeda realizuoti tuos „kitokius“, „išskirtinius“ , „veržlius“ , „novatoriškus“ ir t.t. sprendimus. Paradoksalu, tačiau, neseniai viename tyrime buvo paskelbta informacija, kad ekonominį sunkmetį geriausiai „pakelia“ būtent standartine (senąja/ne elektroninę ir t.t.) veikla užsiimančios įmonės.

„Gulintis pinigai yra mirę pinigai“ pasakys ne vienas ekonomistas. Matyt, čia situacija yra panaši – žmonės, sukaupę pinigų iš kitų verslų, kurie mūsų šalies „e“ versle gali būti laikomi pakankamai „solidžiomis investicijomis“, bando duoti jiems „eigą“, tikėdamiesi, kad tai galbūt pasiteisins.

O duoti eigą, išties, nėra taip ir sunku, ypač, todėl, kad tie žmonės darė „realų“ verslą. Tai jaunuoliams, kuriems ir būdingas polinkis į „e“ verslą, sudėtingais gali pasirodyti derybų, logistikos, atsiskaitymų ir t.t. procesai. Tiems, kas jau turi patirties realiame versle – tai vaikų žaidimai, o problema tik viena – kaip patekti į internetą.

Ir čia, naujai atėję žmonės, turi mažai bėdų – įveskite į „google“ užklausą „elektroninė komercija“ , „elektroninių parduotuvių kūrimas“, „elektroninės parduotuvės“ ir jus pamatysite, kad aš rašau ne šiaip. Užklausa „elektroninių parduotuvių kūrimas“ – pateikia net 336 000 (žiūrėta 2010 sausio 11) atsakymų – turite pinigų, turėkit tik tiek laiko, kad galėtumėte išsirinkti geriausią variantą. Tačiau visiškai nebūtina mokėti dešimčių tūkstančių tiems, kas jums suprogramuos ją „nuo nulio“ – jei turite giminaitį, kuris bent šiek tiek išmano kodą ir dizaino keitimo būdus – rinkoje yra ne vienas nemokamas sprendimas, kurį, jau minėtas giminaitis arba dar neminėtas draugas lengvai adaptuos. Nenorite žaisti ir eksperimentuoti – parduotuvę galite išsinormuoti vietą kokiame „prekybos centre“ arba visiškai savarankišką produktą, mokėdami tik kelis šimtus litų.

Kaip matot, patekti į rinką yra daug galimybių ir patekimas į ją yra gana paprastas. Poreikis duoti „eigą pinigams“ ir šio poreikio įgyvendinimo paprastumas, manau, ir buvo pagrindinė sąlyga dabartinei „e“ komercijos aušrai Lietuvoje. Tačiau graži, gerai nuteikianti pradžia jokiu būdu nereiškia gero rezultato, todėl trumpai pašnekėkime ir apie tai, kuo visa tai gali pavirsti.

Dreifuojantys laivai, kurie pasitiks pražūtį

Nevyniojant į vatą, galiu pasakyti tai, kad, mano nuomone, lietuviškos elektroninės komercijos laukia gana niūri perspektyva. Didelis parduotuvių kiekis anaiptol nereiškia, kad prasidėjo nauja era. Greičiau, ypač tokiu metu, ši, mano taip pavadinta „aušra“, padarys meškos paslaugai Lietuvos elektroninei komercijai, savo atveju sukurdama regimybę, kad perspektyvos šioje srityje nėra. Teiginys, visuomet turi būt argumentuotas, todėl apačioje nurodysiu kelias, mano manymu, pagrindinės priežastis, kurios sąlygos didžiosios daugumos tokių prekyviečių žlugimą.

Anksčiau neminėjau, tačiau „e“ aušrą, jei pastebėsite (jot), sąlygoja ne kas kitas o visokia elektronine įranga prekiaujančios parduotuvės. Jos prekiauja kompiuteriais, mobiliais telefonais, televizoriais ir pan. Bėda tame, kad žmonės šiuo metu į tai neinvestuos. Beveik 300 000 tūkst. šalies gyventojų (o tai primityviais paskaičiavimais yra septintadalis Lietuvos gyventojų) dabar didžiausias klausimas yra kaip išgyventi su 650 litų bedarbio pašalpa. Kitai daliai darbo vietos dreba, algos braukiamos arba su jais jau kurį laiką neatsiskaitoma, taigi, jei jie dar gauna atlyginimą – pinigus kaupia, o tokios prekės kaip HD televizoriai ar delninukai tikrai nėra jų artimiausių pirkinių sąraše. Tik maža dalis gyventojų vis dar gali įsigyti tai, kam taupė ar ko nori. Blogiausia yra tai, kad ir perspektyvos čia mažai. Net jei rytoj įvyktų stebuklas ir ekonominė situacija pagerėtų, dingtų bedarbiai – prireiks ne trijų mėnesių ir ne pusės metų, kad pasijaustų realesni poslinkiai. Viskas labai paprasta – įbauginti žmonės gavę darbą tikrai pinigų nešvaistys, o daliai jų, vietoje planų apie delninukus ar veidrodinius fotoaparatus, su galingais objektyvais, rūpės kaip atiduoti per bedarbystės laikotarpį susikaupusias skolas.

Antra priežastis yra ta, kad kai bebūtų skaudu „e“ komercija tikintiems ir ją stumiantiems žmonėms, pirkdami televizorių ar skalbyklę jie vis tiek eis į „Senukus“, „Topo centrą“ ar pan. Esmė tame, kad tai prekės, kurių dauguma perka tie, kas su internetu ne daug ką turi bendro, o pagaliau ir tokią prekę apčiupinėt ir pamatyt realiai norisi. Nesu iš tų technikų, kurie pamatę schemą iškart gali pasakyti, koks tai prietaisas ar kaip jis veikia. Todėl man, kaip ir didžiajai daugumai žmonių išmatavimai 60×90x60 nesako nieko, nebent tai kalba eitų apie moterį.. Tačiau jei tai nurodoma prie kokio televizoriaus, skalbyklės ar panašiai – man tikrai nuo to neaiškiau, ar tilps ji ar jis į mano vonią/kambariuką ar pan. Taigi, dalį tų, kurie dar turi už ką pirkti, mano galva, atbaidys dar ir šis nepatogumas.

Taigi, kaip matot, potencialių klientų ratas susitraukia iki tikrai mažo skaičiaus. O štai rinka išties didelė – visų e-parduotuvių nesuskaičiuosi. Kažkoks mažai ką apie tai suprantantis, bet neva tyrimus daręs asmuo man aiškino, kad tokių parduotuvių (visokio svorio ir asortimento) Lietuvoje veikia virš 600 – ar juo tikėti, spręskite patys, bet kalbant apie elektronikos parduotuves, mano nuomone, Lietuvoje per daug būtų 10, o jų yra kur kas daugiau.

Viskas nebūtų taip blogai ir gal 10 ar net daugiau galėtų ne tik išgyventi, bet ir normaliai laikytis Lietuvoje, jei ne vienas „bet“. Visos tos elektroninės parduotuvės yra kaip viena. Čia, galbūt ir pačios elektroninės komercijos bėda, bet, sutikime, rimtų skirtumų tarp jų nėra. Viskas apsiriboja spalvų gamoje – tas pats krepšelis, tas pats katalogas, tos pačios prekės ir net garantinės sąlygos tos pačios, mat perkamos (pateikiamos į asortimentą) iš tų pačių tiekėjų. Nežymiai skiriasi tik kainos, bet jos irgi turi ribą…

Klientą galima būtų pasiekti rinkodaros sprendimais. Bet su kokia gama susiduriame čia? Reklama portaluose, „google“, puslapis „facebooke“, kartais blogas. Viskas. Kalbant apie viso marketingo apskritai sprendimus – gerai jei tokia parduotuve turi savo klientus aptarnaujantį žmogų, nuosavą sandelį, pati rūpinasi greitu garantiniu aptarnavimu, tačiau dauguma jų, jei ne visos nei vieno šito dalyko neturi, jos tik tarpininkai tarp sandėlio ir kliento, taigi, kuo jos realiai skiriasi viena nuo kitos?

Štai ir tos, pagrindinės priežastys, kurios sąlygos daugumos šių parduotuvių žlugimą. Galbūt variantas išsiskirti iš minios, būtų jau minėti rinkodariniai, kompleksiniai sprendimai, t.y. geras klientų aptarnavimas, naujos reklamos formos ir būdai, mažos kainos ir pan. Bet ir tai dar negarantuotų sėkmės, ypač šiuo metu. O tai jau kainuoja pinigus, tuomet ir „atėjimas į rinką“ nebėra toks paprastas ir pigus – logistikai reikėtų sandėlio, automobilio ir bent jau vieno žmogaus, kuris kursuotu pas klientus ir vežiotu prekes į parduotuvės sandėlį. Reikia žmogaus, kuris rūpintųsi parduotuvės „veidu“ ir apskritai, jį suformuotu. Reikia žmonių ir biudžeto, kad tas „veidas“ galėtų būt sukurtas, o jo grožis išliktų ir dar daug ko. O tai, kaip ir normaliam versle, kainuoja nemažai. Deja, dauguma šios rinkos naujokų to nesugeba suprasti.

Mano nuomone, šioje rinkoje išliks labai mažai žaidėjų ir greičiausiai tie, kas prekiaus viskuo, ne tik elektroninėmis prekėmis. Juk išties, jei aš ieškau megztinio ir jį randu, tarkime qwerty.lt ir mačiau, kad jie prekiavo kompiuteriais, kompiuterį kitą kartą greičiausiai pirksiu būtent iš jų. Dabartinė rinkos situacija diktuoja tai, kad elektroninės parduotuvės atsiduria dreifuojančių laivų vietoje. Klausimas kiek truks šis štilis ir ar jos sugebės iki jo pabaigos išsilaikyt? Manau, kad daugumos jų laukia pražūtis – nes nei laikotarpis, nei vandenys, tokio tipo laivams čia netinka.

Patiko (4)

Rodyk draugams

Komentarai (37)

  1. Lauksime kol pigu.lt su savo pinigais pramus kelia mazesniems :) Sutinku kolkas sunku su e-komercija Lietuvoje, kaip pridetinis verslas tokiems dideliems zaidejams kaip Topo centras, Senukai, Sanitex tai veikia ir reikalinga, bet mazesni renka ir musasi del trupiniu. Kolkas realu gal tik pavieniams asmenims is to uzsidirbti sedint namuose, neturint darbuotoju, ofiso ir pan. Kitur startuoti reikia daug $ ir laiko kad prasimust iki zinomo vardo.

  2. p:

    Jop. Bet ir tie didieji dabar - tik plūduriuoja - rinkoje ne kas, bet skirtumas nuo jų ir tarkim nuo kokio varle.lt tas, kad jei jie atlaikys realiame pasaulyje, tai išlaikys ir tas e parduotuvėles. Tuo tarpu nežinau kiek gali tempti kokie sąvarankiški projektai - juk prie to e-shop reikia pasedėti, čia ne “padarei-užmiršai”…

    N.B. Norėjau, bet tekste dar nepaminėjau, kad “vibratorių” biznyje, tai viskas turėtų būti gerai - visuomet tas reikalas buvo ir, manau, bus paklausus, o tokio tipo “e” sprendimas - nepakartojamas - juk anonimiškumas čia svarbiausia!

  3. p:

    Ir dar, nieko bendro: Horoskopai, pažiūrėjau į svetainę tamstos, na ir norėjau paklaust, kodėl nėra jokių apmokestintų paslaugų - pvz užsiprenumeruok horoskopą į mobiliaką?

  4. 600 e. parduotuvių? kas taip suskaičiavo, ir pagal kokius parametrus? Tie patys “Senukai” turi e. parduotuvę, tai ar jie patenka į jau minėtus šešis šimtus? Statistikos departamento duomenimis, apie penktadalis lietuviškų įmonių vykdo pardavimus internetu, o tai yra daugiau, nei 600, ir labai daugiau. Man tiesiog keisti tokie skaičiai, nukabinti nuo lubų.

  5. p:

    Gabija, ačiū, kad netingėjot ir įveikėt - aš tokio ilgo teksto greičiausiai įveikęs nebūčiau :) Antra - jeigu skaitot tokį ilgą įrašą, tuomet jau skaitykit jį atidžiai - juk tekste rašoma “kažkoks mažai ką apie tai suprantantis”, taigi ir supraskite, kad tokiu skaičium aš abejoju.
    Trečia ir svarbiausia - matuoti “e” parduotuvių skaičių išties sunku, o jūsų gilinimasis į SD duomenys - vaikiškai naivus. Parduotuves skaičiuoti yra sunku dėl to, kad keblumų kelia tai ką skaičiojame: jeigu aš pakoreguosiu kokią nemokamą sistemą ir prekiausiu vibratoriais, kaip manot aš galiu būt įtraukiamas į statistiką? Popieriuje - taip. Bet, aš galiu tuo užsiimti ir nieko neregistruodamas… Kitas aspektas yra tai, kad SD (Statistikos departamentas) greičiausiai skaičiuoja pagal tai, kokios įmonės savo įstatuose/veiklos gairėse nurodo, kad užsiima elektronine komercija. Jei jie skaičiuoja taip - skaičius gana išpūstas, nes jei dar nesusidūrėte niekuomet su verslo kūrimu, žinokite, kad daugelis protingesnių žmonių stengiasi į įstatus įtraukti kuo daugiau veiklų tipų, idant vėliau, jei kada bus reikalas, nereikėtų jų keisti ir mokėti pinigų. Dar vienas apibrėžimo problematikos aspektas yra funkcionalumas. Galbūt Vilniaus senamiestyje yra kokia parduotuvė, kuri užsiima moteriškų apatinių prekyba. Galbūt, kai jie pradėjo ir kūrėsi svetainę - jie turėjo pinigų ir “e krepšeliui”. Galbūt jie net gavę užsakymą iš ten, prekes pristato labai operatyviai. Bet jei tai tik minimalistinis, prie pagrindinės svetainės besišliejantis papildomas pasiūlymas, be jokios reklamos ir sprendimų ar tokią veiklą galime laikyti “e komercija” ir “e-parduotuve” ? Mano nuomone - ne.

  6. Tokį ilgą tekstą parašyti daug ilgiau užtrunka, nei permesti akim.
    Gilinimasis į SD duomenis buvo reikalingas akademinėje plotmėje, kadangi nuo lubų skaičių kabinti nelabai išėjo, tad teko naudotis vieninteliais duomenim, kurie, be abejo, yra labai abejotino patikimumo tiek dėl apklaustųjų įmonių skaičiaus, tiek dėl metodologijos. Buvo imtas kažkoks skaičius įmonių, keletas tūkstančių, ir jos apklaustos. Iš to padaryta proporcinga išvada apie visas LT veikiančias įmones. Taigi ir visi kiti paskaičiavimai, ir SD duomenys yra abejotini, tik tiek, kad antrieji yra oficialūs.

  7. Nagrinejau:

    Nepramus pigu.lt rinkos, siandien ziurint i visus didesniu LT shopus yra liudna. Panagrinekime pigu.lt atveji, nesenai skelbesi kad yra didziausias. Ir taip buvo (dar pries kokius metus), turejo gausybe prekiu, prekiu grupiu. Pamenu buvo 35.000 produktu!!! Pabandykite paskaiciuoti dabar kiek jie ju turi? As skaiciavau.. na gal kokius 5000 ir surinktu. Panagrinekite kiek pigu.lt turi TV? 36 vnt., kai rinkausi pries metus buvo tikrai virs 150 vnt. Televizoriai technikos rinkoje yra pagrindine ir didziausios rinkos preke. Kur tos prekes dingo, atsakyti gali tik jie patys. Bet faktas, kad pigu.lt sustabde pletra ir dabar yra optimizacijos etape. Arba apyvartiniu trukumo etape, sunku vertinti..

    Eikime toliau, varle.lt. Marius neabejoju ismano IT ir Elekt. rinka, bet speju truksta investiciju ir pajegumu. Prekiu nera daug, jos ne visos aprasytos LT kalba. Offeriai rinkai tokia +/- (bent jau geresni nei pigu.lt). Zodziu, linkiu jiems sekmes bet be didesnio investavimo nebus ir dideliu rezultatu.

    Zodziu, net ir didieji pardavejai - nepadarys jie perversmo. Akivaizdu, kad Nr.1 parduotuve Lietuvoje pradeda buksuoti. Kas galetu stoti i jos vieta? Siandien nesimato. Is visu esamu shopu kol kas nei vienas negaletu su savo pajegumais isstoti i Nr1 pozicija. O pinigu investicijoms gali ir nebebuti.. kai pigu.lt parodys prastus rezultatus :(

    Galima butu priminti Lenkijos vienos is didziausiu el.parduotuviu atveji (123market.pl). Tai buvo laabai didelis projektas ir rimtas Lenkijos eshopas, kuris bankrutavo praejusiais metais. Lenkijos patirtis rodo, kad isgyventi gali tik eshopai turintys patirti ir dirbantys tiek web’e tiek turintys parduotuviu tinkla. Visi kiti kuria per maza pridetine verte, nes yra tiesiog didmenininku katalogai ir niekas daugiau.

  8. Pirmiausia norisi pasakyti, jo įrašas labai geras ir sukeliantis įvairių minčių.
    Mano nuomone, pagrindinės problemos yra kelios:
    1. Didelės lėšos skiriamos į rėmimą, bet ne į e-parduotuvės optimizavimą.
    2. Didelių e-prekybos centrų problema, tai likučių valdymo problemos, bei nesugebėjimas patarti klientui. Nes kuo mažiau tradicinių prekybos centrų, tuo mažiau žmogus gali paklausti patarimo, o e-prekybos centruose dažniausiai jo nesulaukia.
    3. Visi “žaidžia” su kaina, tačiau taip nusismaugia, kad nebelieka iš ko investuoti.
    4· Þrekiauju viskuo - bet nei tų prekių turiu, nei žinau kaip jos veikia.

    Svarbiausia kuriant e-parduotuvę žinoti, kuo aš būsiu kitoks ir kaip ji atrodys po 5 metų.

  9. Excellent, but it would be better if in future you can share more about this topic. making good content.

  10. Fantastic job. Going to take a good amout of time to think about the post.

  11. I saw something about that topic on TV last night. Nice article. how i met your mother season 6

  12. i am usually roaming all over the internet nearly all of the time which means that I have a propensity to read a whole lot, which unfortunately isn’t normally a beneficial matter as nearly all of the web sites I discover are composed of unproductive rubbish copied from some other sites a million times, nonetheless I have to give you credit this site is honestly decent and also supplies a bit of authentic substance, for that reason cheers for smashing the phenomena of only duplicating other individual’s blogs :)

  13. Thanks for this post, I am a big big fan of this internet site would like to go on updated.

  14. Lovely just what I was looking for.

  15. So, enjoy life while it lasts, and carry a weapon.

  16. As a Newbie, I am always exploring online for articles that can benefit me. Thank you

  17. Of course, what a fantastic blog and illuminating posts, I will bookmark your site.All the Best!

  18. Good site, thanks! I really like it!

  19. Thanks for one more greet post. Keep up the good work.

  20. The moment I found your blog was like wow. Thank you for putting your effort in making this post.

  21. Lovely site! I am loving it!! Will be back later to read some more. I am bookmarking your feeds also

  22. This is excellent! How did you learn this stuff?

  23. Awesome, but it would be better if in future you can share more about this subject. Keep posting.

  24. Thanks for sharing.

  25. Nice post, thank you. I signed up to RSS on this blog.

  26. Just keep making good stuff.

  27. hiya all, I was just checkin’ out this blog and I really like the foundation of the article, and have nothing to do, so if anyone would like to to have an engrossing chat about it, please contact me on twitter, my name is adam zetila

  28. Can I make a suggestion? I feel youve acquired one thing good here. However what if you happen to added a pair links to a web page that backs up what youre saying? Or perhaps you possibly can give us something to take a look at, something that would join what youre saying to one thing tangible? Only a suggestion. Anyway, in my language, there will not be a lot good supply like this.

  29. Effectively, this is my very first go to for your weblog! We’re a gaggle of volunteers and beginning a model new initiative in a community inside the same niche. Your weblog provided us useful information to work on. You’ve got carried out a marvellous job! Anyway, in my language, there should not much good supply like this.

  30. I used to be questioning if you would like to be a visitor poster on my web site? and in trade you may embody a hyperlink your post? Please reply when you get an opportunity and I will send you my contact particulars - thanks. Anyway, in my language, there aren’t much good source like this.

  31. virgis:

    man vistiek varle.lt bus geriausia parduotuve, nors ju ir daugeja kaip grybai is po lietaus:) Ten pigiau nei tose naujose, kurios tik kopijuoja viena kita, bet nera pripazintos taip kaip varle.lt

  32. Best weight loss tips for you.

  33. Hi! When I originally commented I clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a comment is added I get four emails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Thanks!

  34. Great web page, I just came across it and I am already a fan. I just lost 30 pounds in thirty days, and I’m excited to share my weight loss success with as many people as possible. If I can shed the weight then any a single can. Whatever you do, in no way give up and you can attain all your weight loss goals!

  35. My brother recommended I might like this web site. He was totally right. This post truly made my day. You can not imagine simply how much time I had spent for this information! Thanks!

  36. There is clearly a bunch to realize about this. I assume you made various good points in features also.

  37. Wow! Thank you! I continuously wanted to write on my website something like that. Can I include a part of your post to my site?

Rašyti komentarą

Privaloteprisijungti, kad galėtumėte parašyti komentarą.